Jag hjälper dig att välja LED-ramp och jämför med extraljus

Det är många som frågar sig om vad som egentligen är bäst: LED-ramp eller extraljus. För att reda ut det måste vi kolla på skillnaderna mellan dessa och vilka egenskaper dom har.

Grundförutsättningen för både LED-ramp och extraljus är att man vill ha mer skjuts i helljuset. Tyvärr har flera bilar relativt dåligt helljus och då blir det extra viktigt att montera bra ljus på egen hand. Sen finns det olika anledning att vilja ha ännu bättre helljus även fast bilen har ett bra ljus. Oavsett orsak vill jag att du som läser ska veta att det inte är särskilt svårt att montera och koppla in. Vi börjar jämförelsen av LED-ramp och extraljus med att gå igenom lite grunder.

1. LED-ramp

LED-ramp, ljusramp, LED bar och ledramp. Kärt barn har många namn men är i slutändan samma produkt. Den består oftast av ett aluminiumhölje som skyddar elektroniken mot stötar och stänk från vägen. Linsen på nästan alla LED-ramper består av polykarbonat som är så kallad okrossbar plast. I praktiken är den inte helt okrossbar men är otroligt slitstarkt och tål smällar från grus och annat. Bakom denna skyddande exteriör så sitter (oftast) små reflektorer som riktar ljuset och påverkar om rampen räknas som ett flodljus (flood beam, bred ljusbild), fjärrljus (spot beam, lång ljusbild) eller en kombinationsramp (combo, både bred och lång ljusbild). Seriösa tillverkare skriver alltid ut vad det är för ljusbild så man vet vad man får. Sist men inte minst kommer LED:arna. De ser ut som små gula prickar när man tittar rakt in i rampen och är den komponenten som avger ljus.

Vad ska man då tänka på när det gäller alla delar och komponenter? Kan man läsa sig till om det är bra kvalitet eller inte på led-rampen? Svaret är ja det kan man och seriösa företag skyltar alltid med egenskaper som gör att man kan lista ut om produkten är värd pengarna eller inte. Det man ska titta på är följande egenskaper:

* Varumärket. Vad är det för företag som står bakom LED-ramperna? Säljs de via ebay för ett orimligt lågt pris? Ja då är det mest troligen lika dåliga som man anar. Tyvärr följer kvalitet och pris varandra i hand åtminstone upp till en viss gräns. Vill du ha toppkvalitet så får du räkna med några tusenlappar.

* Märke på LED:arna. Om rampen är utrustad med CREE, OSRAM, Philips så kan man vara lugn. Dessa varumärken är otroligt duktiga på att ta fram bra LED även om man ska ha med sig att det finns varierande sortiment inom varje märke.

* IP-klassning. En LED-ramp bör som minst ha IP67 men jag förespråkar att satsa på IP68 eller högre. För att förstå vad IP-klassning är så är det enkelt förklarat en märkning som talar om hur damm och vattentåligt rampen eller extraljuset är. 6:an (i IP68) talar om att höljet är dammtätt och 8:an talar om att produkten klarar längre stunder under mer än 1m vatten. Köper man en produkt som har IP69K-klassning klarar den till och med högtryckstvätt under kort tid. Jag skulle inte rekommendera någon att köra upp en högtryckstvätt rakt mot någon elektronik men det gör rampen otroligt tålig mot vatten när du kör.

* Ljusbild. Har LED-rampen endast bred ljusbild och ingen längd alls så är den antagligen inte tänkt att använda på vägar från början utan en arbetslampa i avlångt format. Jag rekommenderar att köra kombo (combo) eller fjärr (spot) för maximal säkerhet på vägarna. LED-ramper med kombo ger dig bättre chans att upptäcka något framför bilen och eventuellt vilt som hoppas fram från sidan. Fjärrljusramper ger dig extra lång tid att reagera på faror tack vare den långa ljusbilden.

* Anslutningen/kabeln i rampen. Detta kanske låter lite udda men faktum är att vatten som kryper in via öppen kabel är farligare och vanligare än man tror. Lite fukt på insidan av linsen kan vara helt harmlöst men om det når komponenterna bakom reflektorerna så kan det vara förödande för LED-rampen. Så var noga med att välja en modell som har försluten kontakt eller lång anslutningskabel och klipp inte av en lång sladd i onödan. Då tappar du ett mycket nödvändigt skydd! Ofta är den korta kabeln från rampen försedd med en kontakt och nödvändigt skydd runt kontakten. Men i de fall det inte är tätt där rekommenderar jag att man tätar så mycket man kan för at undviak fukt som kryper in.

Då har vi gått igenom grunden för LED-ramper. Nästa steg är att välja en ramp som passar ens bil. Där handlar det mycket om tycke och smak men även vilka förutsättningar som bilen erbjuder. Om man exempelvis vill fälla in rampen i en grill eller bakom ett galler ställer det stora krav på mått och form. Vill man endast montera rampen utanpå bilen med en smidig LED-rampshållare så behöver man inte fundera lika mycket. Då handlar det mer om design och smak. En regnummerplåt ska enligt svensk standard vara 520mm lång och 110mm hög. Det brukar som regel vara bra att hålla sig runt 490-600mm för att inte rampen ska kännas för stor om den monteras vid nummerskylten.

 

2. Extraljus

Klassikern när det kommer till starkare helljus. Vi har sett extraljus på bilarna i flera årtionden i olika former och utföranden. I likhet med LED-rampen har måste nya extraljus polykarbonatlins som skyddar mot stenskott och vatten men skiljer sig i övriga höljet. Oftast är det tillverkat i plast även om det också finns aluminiumhöljen. Till skillnad från LED-ramper så har extraljus (nästan) alltid en stor reflektor vilket i teorin kan vara den största anledningen till att välja extraljus framför LED-ramp. Anledningen till det är att ju större reflektor (med rätt form) så kan extraljus i teorin kasta ljus längre än med små reflektorer. Tyvärr är det så att extraljus som oftast inte utnyttjar den möjligheten till fullo och trots det inte kommer längre än extraljus. På senare tid har det även kommit extraljus med många mindre reflektorer som fungerar på samma sätt som LED-ramper. Dessa har egenskaper som påminner mycket om LED-rampernas men med en skillnad och det är att man på egen hand måste rikta lampan dit man vill maximera ljuset. Just riktning är en sådan sak som också blir en skillnaden mellan extraljus och LED-ramp. Extraljus måste riktas både i höjdled och i sida för att få ett korrekt ljus. Vill man få mer flodljus (bred ljusbild) så riktar man förslagsvis två av lamporna ut åt sidorna och det i mitten rakt fram för längd. Många av de klassiska extraljuspaketen har speciella flod- (bred ljusbild) respektive fjärrextraljus (lång ljusbild). Då är det vanliga att man kombinerar två flod (bred ljusbild) med en fjärr (lång ljusbild) för att få effekten av en LED-ramp med komboljusbild.

För att återgå till extraljusens komponenter så varierar det kraftigt beroende på vilken teknik man väljer. Vi tar det från början:

Halogen. Det är alltså vanliga glödlampor som sitter i halv- och helljus. Dessa är oftast billiga och består av väldigt simpel elektronik. Ger ett gulaktigt ljus.

Xenon. Samma teknik som finns i många nyare bilstrålkastare där ljuset skapas i ett urladdningsrör med ädelgasen xenon och metallsalter. Den stora skillnaden mellan komponenterna bakom halogen och xenon för dig som ska montera själv är att alla xenonlampor har ett medföljande drivdon som anpassar strömmen från bilen. Det viktiga att tänka på här är att drivdonet (eller ballasten som den även kallas) blir väldigt varm så det är fördelaktigt att montera den luftigt men skyddat från regn och väta. Ger ett vitare ljus än Halogen och kan köpas i helvitt i vissa modeller.

LED. Den senaste tekniken som är både energieffektiv och ger ett starkt vitt ljus. Utvecklingen går framåt och LED är det som gäller just nu. Tekniken innebär att extraljusen innehåller fler komponenter men man behöver å andra sidan "aldrig" byta lampa. Jag ska inte säga att de håller för evigt men livslängden på LED är generellt mycket längre än för Halogen och Xenon. Likt xenonlampor så har LED-lampor också ett drivdon som avger mycket värme.

Hur väljer man då ett extraljus av bra kvalitet? Vilka egenskaper är viktiga hos ett extraljus? Det som skiljer extraljus från LED-ramper är hur enkelt (eller svårt beroende på hur man väljer att se på saken) det är att välja. För här spelar tekniken bakom stor roll. Köper man sig halogenextraljus får man enkla och lättskötta extraljus som antagligen överlever bilen bara man byter lampor vid behov. Däremot får man inte riktigt lika starkt ljus som man får från LED eller Xenon. Väljer man istället ett xenonextraljus får man något mer avancerad teknik som har mycket goda möjligheter att skicka ljuset långt. Det som talar emot xenon är att lampan behöver värmas upp för att ge maximalt ljus. Så om man kör vägar där man ofta möter på trafik så är risken att man aldrig kör sina extraljus med maximalt ljus. Sist och absolut bäst är LED där man får den senaste tekniken och dessutom ger LED full styrka direkt från start.

Vad ska man då tänka på när man väljer extraljus?

* Varumärket. Det finns en anledning till marknadsledande varumärken är störst. Dom gör bra extraljus och har erfarenheten som krävs för att leverera kvalitet.

* Märke på LED & lampor. Även om det står ett bra märke på extraljuset så måste man kolla upp vad som sitter i. För klassiska halogen och xenonlampor är det som vanligt Osram och Philips som är marknadsledande och har riktigt bra kvalitet och ljusstyrka.

* IP-klassning. På samma sätt som LED-ramperna påverkar extraljus i lika hög grad av detta. Kommer det in fukt kan det innebära att lampor eller led-dioder dör.

* Ljusbild. Här blir det inte alls lika kritiskt som för LED-ramper eftersom du själv har möjlighet att ställa in hur du vill ha ljusbilden. Med det sagt så är det ett extra moment och ställer högre krav på dig som monterar.

* Storleken. De flesta extraljus finns både i 7" och 9". Här får man helt enkelt anpassa efter bilen och dess egenskaper.

Okej nu har vi gått igenom grunderna för både LED-ramp och extraljus men hur väljer man då mellan dessa två? För mig är valet enkelt. LED-ramper har tagit marknaden med storm av en anledning. Det är 3 extraljus samlade i en ensam produkt vilket medför ett flertal fördelar. Du behöver endast montera en produkt som till skillnad från extraljus går att fälla in och montera så att den ser ut som en originaldetalj. En annan viktig detalj som gör LED-ramperna ännu bättre är att många nya bilar är utrustade med radar och parkeringsstöd och det är näst intill omöjligt att montera extraljus på en bild som är utrustad med dessa utan att behöva koppla ur dessa extra funktioner. LED-rampen kan (nästan) alltid monteras på ett sätt så att du kan undvika problem med detta. Ibland krävs dock infällning bakom en grill eller ett galler. Sist men inte minst är priset. Att köpa en bra LED-ramp idag behöver inte kosta mycket alls och du kan få en högkvalitetsramp för under 3000kr medan motsvarande produkt i form av extraljus kostar nästan tre gånger så mycket.

 

Sammanfattning: Du ska i 9 fall av 10 köpa LED-ramp framför extraljus (med undantag av extrema ljusinstallationer) för att det är lättare att montera, sitter snyggare på bilen och kostar mindre!

 

Avslutningsvis vill jag tipsa om mitt eget favoritmärke på LED-ramper:

https://www.scstyling.com/belysning/led-ramper

Om du trots mina råd ändå vill köra på med extraljus så slänger jag in tips för det med:

https://www.scstyling.com/belysning/extraljus/paketpris


https://bit.ly/3nlfbUl


Follow my blog with Bloglovin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Du borde lacka bromsoken!

Mina favoritdoftisar Poppys (eller Poppy Grace Mate)